Ydelser

Hvordan støtter du en kollega?

Her er en god procedure, når du eller en kollega er i krise:

  • Kontakt omgående nærmeste kolleger og ansvarlig kontaktperson
    – I må ikke lade den eller de kriseramte være alene.
  • Sørg for at bringe den eller de kriseramte til et roligt sted.
  • Udvis omsorg og lyt.
  • Accepter de forskellige følelsesmæssige reaktioner.
  • Overlad i den akutte situation aldrig den eller de kriseramte til selv at vurdere, 
    hvad der skal ske.
  • Den ansvarlige kontakter Dansk Krisekorps, anmoder om psykologhjælp og
    ringer eventuelt til politi/læge.
  • Alle involverede bliver på stedet, til der er truffet aftale om det videre
    forløb med psykologen.
  • Den eller de kriseramte må ikke gå hjem og være alene det første døgn 
    med en ubearbejdet hændelse.
  • Den eller de kriseramte, den ansvarlige kontaktperson og lederen udarbejder dagen efter hændelsen – gerne i samarbejde med psykologen – en skånsom arbejdsplan for den følgende uge, som de involverede skal evaluere efter den
    første uge.
  • Sørg for at udpege en, der skal orientere alle medarbejdere i organisationen 
    eller afdelingen om hændelsen og fortælle, at der er taget hånd om det skete 
    og de involverede.

I tiden efter hændelsen:

  • Den eller de kriseramte er, hvis der er behov herfor, i et forløb med en psykolog.
  • Den ansvarlige kontaktperson eller lederen kontakter dagligt den eller de kriseramte og berørte kolleger for at høre, hvordan det går – indtil forholdene er ”normaliseret”.
  • På ledelsesniveau tager I hændelsen op med det formål at afklare, hvilke forhold I kan og skal ændre for at forebygge fremtidige hændelser. Samtidigt evaluerer I den eksisterende sikkerhedsprocedure, og hvordan det konkrete forløb er blevet tacklet.
  • Udpeg en til at informere berørte kolleger og andre medarbejdere om, hvordan det går, og om der kommer til at ske ændringer som konsekvens af hændelsen. 
  • 1-3 måneder senere, efter at den eller de kriseramte er kommet sig, undersøger den ansvarlige kontaktperson eller leder, hvordan det går i den pågældende afdeling – fungerer det som det skal?

Sådan kan du konkret gøre:

Skab en ”varm”, omsorgsfuld atmosfære.

  • Rolige omgivelser
  • Rolig og venlig væremåde
  • Giv total opmærksomhed
  • Vis interesse
  • Lyt, afbryd ikke
  • Hold øjenkontakt
  • Dit kropssprog viser dit engagement
  • Vær ærlig og direkte
  • Skjul ikke egne reaktioner
  • Om nødvendigt, hold omkring